SEO و SEM چه هستند و چه تفاوتی باهم دارند؟

seo و sem  تفاوت آن ها بسیار زیاد است پس ببینم داستان چیه؟

اینترنت ممکن است یک محیط پیچیده و گیج کننده و پر از اصطلاحات تخصصی باشد که ممکن است شما با آن آشنا نباشید. SEM و SEO دو مورد از مهمترین عبارات در مورد فناوری دیجیتال هستند. SEO در مقابل SEM این پتانسیل را دارد که دقیقاً همان چیزی باشد که نام تجاری شما برای پیشرفت به سطح بعدی هنگام پیاده سازی آنها در یک استراتژی تجاری نیاز دارد.

هر دو بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) تنها دو روی یک سکه هستند. با این حال، آنها شامل فعالیت های بسیار متنوع و مربوط به بخش های مختلف بازاریابی هستند. ممکن است کسانی که در این زمینه مهارت کافی ندارند، زمانی که این دو نام با هم برای اشاره به مجموعه فعالیت‌های قابل مقایسه استفاده می‌شوند، سردرگم شوند، زیرا گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

اصطلاحات “بهینه سازی موتور جستجو” (SEO) و “بازاریابی موتورهای جستجو” (SEM) گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، تفاوت واقعی بین این دو  چیست؟ چه ارتباطی بین این دو وجود دارد و چگونه با هم همکاری می کنند؟

این دو اصطلاح هستند که هر متخصص بازاریابی دیجیتال باید درک محکمی از آنها داشته باشد و اهمیت آنها را در زمینه صنعت بازاریابی درک کند.

هدف اصلی شما باید در هنگام برنامه ریزی بودجه بازاریابی خود، به دست آوردن بالاترین رشد ممکن با کمترین مقدار پول باشد. هنگام تخصیص بودجه برای افزایش درآمد از طریق وب سایت خود، باید سود کوتاه مدت و سودآوری بلند مدت تلاش را در نظر بگیرید. شما باید بهینه سازی موتورهای جستجو را با بازاریابی موتورهای جستجو مقایسه کنید.

البته، همه ما می دانیم که انتخاب یک گزینه نسبت به دیگری ساده نیست. بنابراین، چه چیزی نسبت های ایده آل را تشکیل می دهد؟ چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی از سکه های خود را در SEM می فروشید تا به اهداف کوتاه مدت خود برسید بدون اینکه منابع مالی خود را تمام کنید یا مانع گسترش بلندمدت خود شوید؟

شما باید مزایا و معایب بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را درک کنید تا آگاهانه ترین قضاوت های ممکن را در مورد بازاریابی انجام دهید.

آشکارترین تمایز بین این دو این است که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک کانال بازاریابی بدون پرداخت (یا ارگانیک) است، در حالی که بازاریابی موتور جستجو (SEM) یک کانال بازاریابی پولی است. هر دو این پتانسیل را دارند که نقش مهمی در دستیابی به مخاطبان مورد نظر شما، افزایش دید برند شما و جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب سایت شما داشته باشند.

برای اینکه بیشترین بهره را از تلاش‌های بازاریابی خود ببرید، باید بدانید چه زمانی از بهینه‌سازی موتور جستجو و چه زمانی از بازاریابی موتور جستجو استفاده کنید.

عمل افزایش دید ارگانیک (غیر پولی) وب سایت شما در موتورهای جستجو به عنوان بهینه سازی موتور جستجو (SEO) شناخته می شود. به عبارت دیگر، یک روش بازاریابی دیجیتال بر بهبود موقعیت وب سایت شما در نتایج جستجوی نمایش داده شده توسط موتورهای جستجو مانند گوگل متمرکز است.

سئو با بهینه سازی وب سایت شما برای صدها پارامتری که موتورهای جستجو برای تولید نتایج جستجو استفاده می کنند کار می کند (گوگل از بیش از 200 مورد از این عناصر استفاده می کند). همچنین شامل خزیدن و ایندکس شدن وب سایت شما می شود. گوگل از بیش از 200 مورد از این عوامل استفاده می کند.

هنگامی که درک کاملی از نحوه عملکرد سئو دارید، می توانید استراتژی های مختلفی را برای افزایش دید (یا رتبه بالا) خود در نتایج موتورهای جستجو به کار بگیرید. این استراتژی ها شامل انجام تحقیقات کلمات کلیدی، توسعه محتوا و بهینه سازی زمان بارگذاری صفحه است.

هدف سئو افزایش آگاهی مصرف کننده از برند شما و هدایت بازدیدکنندگان واجد شرایط به وب سایت شما است. یک وب سایت بهینه و یک استراتژی خارج از سایت به خوبی برنامه ریزی شده برای سئو موفق ضروری است. الگوریتمی که جستجوی گوگل را تقویت می کند، رتبه بندی یک صفحه را بر اساس صدها سیگنال متمایز تعیین می کند. محتوای با کیفیت بالا، تجربه کاربری مثبت، لینک‌های مرتبط و بسیاری از متغیرهای دیگر به رتبه‌بندی صفحه کمک می‌کنند. نتایج جستجو از Google همیشه با هدف ارائه مرتبط ترین و مفیدترین اطلاعات به مردم است.

برای رقابت موثر در صفحات نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک (SERP) اجرای برخی از استراتژی های اساسی SEO که در زیر مورد بحث قرار گرفته اند، ضروری است.

سئو روی صفحه

سئو داخلی به بهینه سازی اجزای یک صفحه وب سایت خاص برای انتقال هدف آن صفحه به موتورهای جستجو اشاره دارد. علاوه بر این، تضمین می کند که اطلاعات شما مطابق با انتظارات کاربر است، که ممکن است شامل هدف، قالب یا سطح جامعیت جستجوی کاربر باشد.

به عبارت دیگر آیا توانستید مشکل کاربر را به بهترین شکل حل کنید؟

سئوی درون صفحه همچنین شامل بهینه سازی عناصر صفحه مانند توضیحات متا، تگ های عنوان، سرفصل ها و تگ های جایگزین تصویر (SEO) می شود.

سئو خارج از صفحه

اعتبار یک وب سایت عامل مهمی در رتبه بندی جستجوی ارگانیک است. در بیشتر موارد، وب‌سایت‌هایی که دارای بک لینک بیشتری با اعتبار بالا هستند، در نتایج جستجوی ارگانیک امتیاز بالاتری دارند. بک لینک ها یکی از سه عنصر اصلی تعیین کننده رتبه هستند.

برای ساختن بک لینک های مرتبط و یک برنامه سئوی خارج از صفحه که با دقت ساخته شده است، از روابط عمومی، رسانه های اجتماعی، همکاری های تاثیرگذار، خطوط فرعی و توسعه استاندارد استفاده می شود. این پیوندها نه تنها به URL هایی که به آنها پیوند می دهند بلکه به کل دامنه ای که به آن تعلق دارند نیز اعتبار می بخشد.

سئو فنی

اصطلاح “سئوی فنی” به بهینه سازی بسیاری از جنبه های فنی یک وب سایت اشاره دارد. این معمولاً شامل یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)، کدنویسی، اسکریپت‌نویسی، زمان بارگذاری صفحه و عملکرد سایت، ساختار URL، نقشه‌های سایت XML، robots.txt، طرح‌واره (داده‌های قالب‌بندی‌شده) و سایر اجزا است. در نتیجه مستقیم این، خزنده‌های موتورهای جستجو اکنون می‌توانند سایت‌های مناسب را مکان‌یابی، پیمایش و فهرست‌بندی کنند.

بازاریابی محتوا

یک کمپین سئو باید یک برنامه محتوایی با کیفیت بالا و همه جانبه داشته باشد. اما این دقیقاً به چه معناست؟

این نشان می دهد که هر چیزی که پست می کنید به خوبی نوشته شده است، از یک منبع معتبر می آید و می توان به آن اعتماد کرد. وقتی گوگل از مخفف EAT استفاده می کند به این معنی است.

به بیان ساده تر، افزایش رتبه وب سایت شما نیاز به یک استراتژی کلمه کلیدی دارد که به خوبی تحقیق شده باشد و محتوای با کیفیت بالا با هدف کاربر هماهنگ باشد.

موفقیت شما در بهینه سازی موتورهای جستجو نیز ممکن است تحت تأثیر افزودن محتوای بصری اصلی، مانند فیلم ها، عکس ها، اسکرین شات ها، میم ها و اینفوگرافیک ها قرار گیرد. این به دلیل این واقعیت است که این مؤلفه ها برای خوانندگان عمومی تر جذاب هستند و به استراتژی های لینک سازی کمک می کنند.

هر کسی می‌تواند اصول سئو را در نظر بگیرد و در تلاش‌های فروش آنلاین، بازاریابی و تولید محتوا از آنها استفاده کند. وقتی نحوه انجام آن را به خوبی درک کردید، ممکن است انتظار داشته باشید که بازدیدکنندگان را افزایش دهید. اگر در مورد افزایش ترافیک وب سایت خود جدی هستید، برای اینکه از این روش حداکثر بهره را ببرید، ایده خوبی است که یک متخصص سئو استخدام کنید.

به خاطر داشته باشید که گوگل برای شناسایی و پاداش دادن به سایت شما زمان می برد، بنابراین در صورت راه اندازی سایت جدید، انتظار نتایج فوری نداشته باشید.

SEM دقیقا چیست و چگونه کار می کند؟

بازاریابی موتورهای جستجو، که گاهی اوقات به عنوان SEM شناخته می شود، اصطلاحی است که طیف گسترده ای از قالب های تبلیغاتی جستجوی پولی را در بر می گیرد. اگر چیزی شبیه به این را به عنوان یک تبلیغ گوگل مشاهده کردید، انتظار داشته باشید که در بالای صفحه نتایج قرار گیرد. در بیشتر موارد، این به موقعیت و استفاده از کلمات کلیدی مربوط می شود، به همین دلیل است که انجام این کار به خوبی ممکن است نیاز به تخصص و برنامه ریزی بیشتری از جانب کاربر داشته باشد.

در زیر لیستی از فعالیت هایی است که نمونه هایی از تبلیغات مبتنی بر SEM هستند:

  • کمپین های تبلیغاتی که به طور خاص برای یک مخاطب خاص طراحی شده اند
  • استفاده از تعداد محدودی از کلمات کلیدی در یک نوشته
  • مقرون به صرفه بودن کمپین های تبلیغاتی در رابطه با بودجه
  • تلاش‌های تبلیغاتی آینده با معیارهایی مانند نرخ کلیک (CTR) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) هدایت خواهد شد.

چیزی به نام SEM وجود دارد که ضعیف اجرا شده است، اما اگر آن را به درستی پیاده سازی کنید، شما را به بالای رتبه بندی سوق می دهد. برای انجام این کار، باید کمی تلاش کنید تا تبلیغات خود را طراحی کنید تا به طور موثر هدف قرار گیرند.

از آنجایی که شما همیشه در صدر لیست خواهید بود، هر زمان که شخصی جستجویی انجام دهد، بهینه سازی موتور جستجو (SEM) یک استراتژی عالی برای افزایش شناخت برند است. علاوه بر این، این یک روش عالی برای هدایت بازدیدکنندگان هدفمند به وب سایت شما است. از آنجایی که شامل تبلیغات پولی می شود، محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) به سادگی آسان است. از آنجایی که از تبلیغات پولی استفاده خواهید کرد، می توانید میزان ترافیک هدایت شده به آن تبلیغات را ردیابی کنید و سپس استراتژی های بازاریابی را بر اساس داده های به دست آمده از این تجزیه و تحلیل توسعه دهید.

نیاز به تخصص و ابزار تخصصی اضافی یکی از اشکالات اولیه بهینه سازی موتور جستجو (SEM) (مانند Google AdSense) است. فرض کنید با موضوع مورد نظر آشنا نیستید. در این صورت، به شدت توصیه می‌شود که به دنبال خدمات شخصی باشید که تخصص زیادی در بازاریابی آنلاین و کمپین‌های تبلیغاتی دارد تا بتواند این جنبه از امور را مدیریت کند و اطمینان حاصل کنید که سرمایه‌گذاری شما ارزشمند است.

تفاوت بین SEO و SEM چیست؟

تمایز اولیه بین بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) این است که SEO بدون هزینه ارائه می شود و بر اساس یک استراتژی جستجوی ارگانیک است. SEM نیاز به سرمایه گذاری مالی دارد و مبتنی بر تبلیغات پولی است. علاوه بر این، بهینه سازی موتورهای جستجو قبل از شروع به تولید نتایج مدتی طول می کشد، در حالی که بازاریابی موتورهای جستجو ممکن است فوراً نتایج را ایجاد کند.

صاحبان وب سایت یک فرآیند بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را برای رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) پیاده سازی می کنند و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت خود جذب می کنند. رتبه بندی آنها نتیجه اطمینان از اجرای کارآمد وب سایت، مواد با کیفیت بالا و کاملاً اصلی است و شامل کلمات کلیدی مربوط به جستجوی کاربر است. موقعیتی که یک وب سایت برای خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به دست می آورد، نتیجه طبیعی رتبه بندی ارگانیک است و در نتیجه کاملا رایگان است.

بازاریابی موتورهای جستجو روشی است که صاحبان وب سایت برای بهبود موقعیت خود در نتایج ارگانیک و پولی موتورهای جستجو اجرا می کنند.

علاوه بر این ویژگی ها، SEO و SEM تفاوت های دیگری نیز دارند.

  • نتایج SEM برای کاربر به عنوان یک تبلیغ ظاهر می شود، در حالی که نتایج SEO اینطور نیست.
  • وقتی صحبت از بازاریابی موتورهای جستجو می شود، قطعات برجسته در نتایج SEO ظاهر می شوند، در حالی که پسوندهای تبلیغاتی در SEM ظاهر می شوند.
  • به ازای هر کلیک روی تبلیغ، هزینه ای از صاحب وب سایت دریافت می شود. هیچ هزینه ای برای کاربر ندارد که روی وب سایتی که متعلق به یک شرکت یا شخص است کلیک کند.
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک سرمایه گذاری بلند مدت است که نتیجه می دهد. هیچ سود بلندمدتی از ابتکارات SEM نمی توان انتظار داشت.

SEO و SEM چگونه یکدیگر را تکمیل می کنند؟

هر دو بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) برای جذب ترافیک به وب سایت های تجاری و صفحات وب به کلمات کلیدی متکی هستند. اگرچه رویکردهای بازاریابی که برای هر دو مورد استفاده قرار می‌گیرند از یکدیگر متمایز هستند، اما تمرکز اصلی بر جریان‌های ترافیک و نحوه ارتباط آنها با تلاش‌های بازاریابی است. مردم از موتورهای جستجو برای جستجوی چیزهایی که به آنها علاقه دارند استفاده می کنند و پس از یافتن آنچه نیاز دارند، می توانند روی نتایج ارگانیک (همچنین به عنوان SEO شناخته می شود) یا نتایج پولی (SEM) کلیک کنند.

وقتی نوبت به خرید می رسد، اکثر افراد ابتدا تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. حضور قوی در جستجو ضروری است. استفاده از ترکیبی برنامه ریزی شده از هر دو می تواند به افزایش نوردهی شما در دراز مدت کمک کند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برای “ترافیک ارگانیک” است که اغلب به عنوان “فهرست های رایگان” شناخته می شود، در حالی که بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) برای “تبلیغات هدفمند” است که هزینه دارد. آنها می توانند به خوبی با هم کار کنند، اما تنها در صورتی که ابتدا وب سایت برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بهینه شده باشد. تنها در این صورت است که بازاریابی موتورهای جستجو شانس بیشتری برای موثر بودن خواهد داشت.

ترافیک با کیفیت بالاتر به احتمال زیاد به سمت شما می آید. و هنگامی که هر جزء را به درستی تنظیم کرده اید، نرخ تبدیل را بهبود می بخشد. سئو سنگ بنای بازاریابی موثر موتورهای جستجو (SEM) است. هنگامی که یک وب سایت بهینه شده برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات حمایت شده دارید که به درستی با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هدف گذاری شده است، شانس بیشتری برای ظاهر شدن در بالای نتایج جستجوی پولی خواهید داشت. با این حال، برای اینکه گوگل وب سایت شما را به عنوان سایتی قابل اعتماد در نظر بگیرد، باید سئوی خود را مرتب کنید.

اگر وب‌سایت شما جوان‌تر است، ممکن است بخواهید ابتدا کمپین PPC خود را اولویت‌بندی کنید، زیرا ممکن است ایجاد رتبه‌های سئو مدتی طول بکشد. با این حال، در این مرحله، شما نباید تلاش های سئو خود را نادیده بگیرید.

SEO VS SEM : مسیرهای آینده

تفاوت seo و sem سئودانان

به دلیل این واقعیت که موتورهای جستجوی اصلی اغلب معیارهای مورد استفاده برای رتبه‌بندی صفحات وب را تغییر می‌دهند، سئو و SEM همچنان دستخوش تغییر خواهند شد. به همین دلیل، پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است. با این حال، موارد زیر برخی از اقدامات ممکن است:

تجربه کاربری یا UX نقش مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو خواهد داشت. این یک روند معاصر در صنعت است. و با توجه به اینکه گوگل قصد دارد به وب سایت هایی که کاربرپسندترین هستند پاداش دهد کاملاً منطقی است.

پروژه شتاب‌دهی موبایل (AMP) که گوگل روی آن کار کرده است، موفقیت‌های بیشتری را شاهد خواهد بود. پروژه Accelerated Mobile Pages (AMP) مشارکتی بین توسعه دهندگان و سایر متخصصان صنعت برای ایجاد یک کتابخانه منبع باز گسترده است که فرصت های بیشتری را برای کاربران فراهم می کند تا صفحات وب سازگار با موبایل را ایجاد کنند که سریع و روان بارگیری می شوند. در این بخش خاص، شاهد از بین رفتن صفحاتی خواهیم بود که به کندی بارگذاری می شوند و رتبه ضعیفی دارند. اجرای AMP منجر به رشد قابل توجهی در تعداد جستجوهای تلفن همراه و ترافیک تلفن همراه از سوی ناشران تأثیرگذار مانند واشنگتن پست و اسلیت شده است.

به نظر می رسد که هوش مصنوعی نقش فزاینده ای در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بازی کند. و جستجوهای آینده، به ویژه با گسترش گسترده اینترنت اشیا. این ویژگی جستجوها را تغییر می‌دهد، اما ما را قادر می‌سازد تا تبلیغات متمرکزتری برای بازاریابی موتورهای جستجو تولید کنیم.

همه چیز بیشتر بر داده متمرکز می شود و در نتیجه طراحی کمپین هایی که هم هدفمند و هم فردی هستند بسیار ساده تر می شود. از سوی دیگر، در نتیجه این امر، کاربران به طور فزاینده ای نگران حریم خصوصی خود خواهند شد.

هر کسی که می‌خواهد به عنوان شغل وارد بازاریابی دیجیتال شود، باید درک کاملی از نحوه عملکرد SEO و SEM در محیط دیجیتال امروزی داشته باشد و چگونه هر دو با وابستگی روزافزون جامعه ما به فناوری، تکامل خواهند یافت. این یک پیش نیاز برای این رشته است. در سال‌های آینده، درک اینکه چگونه هر یک از این عوامل در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نقش دارند، در بازار دیجیتال بسیار حیاتی خواهد بود.

نتیجه

هر دو بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی موتورهای جستجو (SEO در مقابل SEM) تاکتیک های بازاریابی موثری هستند که توسط سازمان های مختلف از جمله کارگزاران املاک و مستغلات استفاده می شود. عامل کسی است که باید تصمیم بگیرد که کدام یک را به کار بگیرد (یا اینکه هر دو باید به طور همزمان استفاده شوند). اگر می خواهید از پرداخت هزینه برای تبلیغات خودداری کنید و در عین حال ارزش وب سایت خود را در طول زمان افزایش دهید، سئو راهی است. در مطالعه SEO در مقابل SEM، اگر می خواهید سریعاً به بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برسید و بلافاصله میزان ترافیک دریافتی خود را بهبود بخشید، SEM راهی است که باید پیش بروید.

نوشته شده توسط سئودانان

برای اطلاعات بیشتر به صفحات زیر نگاهی بیاندازید.

سئو چیست

سئو سایت

سئو وردپرس

آموزش سئو

سئو محتوا

و همچنین برای اطلاع از خدمات ما وارد صفحه خدمات سئو ما شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب