سئو محتوا چیست ؟

سئو محتوا هنوز هم یکی از مهمترین بخش‌های بهینه سازی سایت محسوب می‌شود. بدون تولید محتوای سئو شده عملا موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین زیر سوال خواهد رفت. بنابراین صاحبین سایت باید برنامه‌ریزی دقیقی برای این بخش انجام دهند. در این مطلب سئودانان ،ضمن بررسی اهمیت تولید محتوا بر اساس سئو، به بررسی اصول سئو در تولید محتوا خواهیم پرداخت. اگر تولید کننده محتوا هستید، یا کسب‌وکار نوپایی در اختیار دارید، این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. بنابراین بیایید وقت را تلف نکنیم و به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های SEO وارد شویم.

سئو محتوا

سئو محتوا چند مدل است ؟

سئو محتوا ، سئودانان

محتوا یا content بخش مهمی از بازاریابی به شمار می‌رود. با این حال زمانی که در سئو از محتوا صحبت می‌شود، منظور محتوای دیجیتال است. هر مطلب، مقاله، توضیح یا اطلاعاتی که در فضای اینترنت به سایر کاربران ارائه می‌شود، محتوا نام می‌گیرد. البته content به شکل‌های مختلفی در دنیای وب دیده می‌شود. بنابراین اجازه دهید قبل از بررسی تولید محتوا و سئو، ابتدا انواع محتوا را با هم چک کنیم:

محتوای متنی: یکی از بهترین انواع محتوا که برای رشد کسب‌وکارهای اینترنتی نیز مهم تلقی می‌شود، نوع متنی آن است. حتما این جمله را بارها شنیده‌اید. محتوا پادشاه است. شاید این جمله شامل تمامی انواع محتوا از جمله متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی شود، با این حال بیشتر سنگینی این جمله بر روی متون نگارش شده قرار می‌گیرد. در این مطلب نیز منظور ما از سئوی محتوا بیشتر بر روی جنبه متنی آن متمرکز است.

محتوای صوتی: طبق اعلام گوگل محتوای صوتی می‌تواند تاثیرات بسزایی در رتبه‌بندی سایت‌ها داشته باشد. بسیاری از برندها در کنار تولید محتوای متنی، پادکست تولید می‌کنند. این موضوع علاوه بر این که می‌تواند باعث ارتقای وبسایت در نتایج جستجو شود، باعث تجربه کاربری بهتری نیز خواهد شد.

محتوای تصویری: یکی دیگر از انواع محتوا نوع تصویری آن است. تصاویر تاثیر زیادی در سئو سایت دارند، مخصوصا اگر در کنار متن‌ها استفاده شوند. البته اگر می‌خواهید تاثیر شگفت انگیز تصاویر را در سایت خود مشاهده کنید، باید به جای تصاویر کپی از تصاویر یونیک استفاده کنید.

محتوای ویدیویی: آمارها نشان می‌دهد مخاطبان علاقه زیادی به محتواهای ویدیویی دارند. بنابراین با تولید محتوای ویدیویی می‌توانید ترافیک را به سمت سایت خود جذب کنید. به‌عنوان مثال کاربرانی که به دنبال آموزش نصب ویندوز در وب هستند، ترجیح می‌دهند مشکل خود را از طریق ویدیو برطرف کنند تا این که بخواهند یک آموزش متنی را مطالعه کنند.

اولین گام تولید محتوا: تحقیق کلمات کلیدی

شاید بسیاری از افراد و حتی تولید کنندگان محتوا گمان کنند مهمترین مرحله از محتوانویسی، سئو محتوا باشد. با این که نمی‌توان از اهمیت بهینه سازی مقالات، صفحات محصولات، لندینگ پیج و سایر بخش‌ها غافل شد، اما به نظر من مهمترین قسمت از این پروسه، keyword research است. تحقیق کلمه کلیدی می‌تواند به طور مستقیم روی موفقیت یا عدم موفقیت کسب‌وکارهای اینترنتی نقش داشته باشد. اما چرا یافتن کلمات کلیدی انقدر مهم است؟

جواب این سوال ساده است. کسب‌وکاری را تصور کنید که در بدو فعالیت خود قرار دارد. چنانچه این کسب‌وکار از کلمات کلیدی پر رقابت استفاده کند، نگارش محتوای مناسب برای سئو نیز برای این سایت چندان کاربردی نخواهد داشت. چرا که در آغاز مسیر طبیعتا اتوریتی آن پایین خواهد بود و بنابراین سایت نمی‌تواند در کلمات کلیدی پر رقابت نتیجه بگیرد. از سوی دیگر استفاده از کلمات کلیدی نامناسب که جستجوی پایینی دارد نیز برای تجارت صاحبین سایت راهگشا نخواهد بود.

در چنین مواقعی بهترین کار استفاده از کلمات کلیدی بلند یا به اصطلاح long tail است. هدف گذاری روی کلمات کلیدی بلند می‌تواند به سایت کمک کند تا در ابتدای مسیر رشد خود نتایج خوبی کسب کند. البته انتخاب این کلمات نیز باید توسط کارشناس تولید محتوا انجام شود.

دومین گام تولید محتوا: ساخت تقویم محتوایی

در دومین گام از سئو محتوای سایت نوبت به ساخت تقویم محتوایی می‌رسد. تهیه Content Calendar یکی از مهمترین بخش‌های تولید محتوا و سئو محسوب می‌شود. اما شاید بسیاری از افراد از اهمیت ساخت چنین تقویمی برای وبسایت خود مطلع نباشند. به همین دلیل شاید از تاثیری که تقویم محتوا یا همان Content Calendar روی سئو دارد نیز باخبر نباشند. اما تقویم محتوا چه ربطی به بهینه سازی وبسایت دارد؟

طراحی یک تقویم محتوایی ضمن این که می‌تواند به کار تولید محتوا نظم دهد، مزایای بسیاری دارد. مثلا اگر تولید محتوا مطابق یک تقویم از پیش تعیین شده انجام شود، علاوه‌بر پوشش تمامی مطالب برای کسب‌وکار، می‌تواند از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری کند. این موضوع به‌خودی‌خود روی سئو تاثیرگذار است، اما داشتن تقویم در محتوانویسی اهمیت بیشتری نیز دارد. زمانی که شما محتواها را مطابق برنامه منتشر کنید، گوگل متوجه نظم شما خواهد شد و به این ترتیب سریع‌تر مطالب شما را ایندکس خواهد کرد. بنابراین از اهمیت ساخت تقویم محتوایی قبل از سئوی محتوا غافل نشوید.

تولید محتوا

سومین گام تولید محتوا: سئو محتوا

اکنون کلمات کلیدی سایت در تقویم محتوایی وارد شده است. بنابراین زمان آن فرا رسیده تا نوشتن متن را آغاز کنید. اما نکته‌ای که در کنار نگارش یک متن جذاب حائز اهمیت است، به‌کارگیری اصول سئو در تولید محتوا است. سوال این است چگونه محتوایی متناسب با اصول بهینه سازی تولید کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید با فاکتورهای بهینه سازی محتوای متنی سایت آشنا شویم:

1 – از کلمه کلیدی در تگ عنوان و توضیحات استفاده کنید

در یکی از مقاله‌هایی که یکی از برترین سئوکارهای دنیا نوشته بود، با یک جمله عجیب مواجه شدم. به نظر وی استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان مهمترین فاکتور در On-Page سئو بود. در درست یا غلط بودن این موضوع نمی‌توان نظری دارد، اما به جرات می‌توان مدعی شد قرار دادن کیورد اصلی در تگ عنوان تاثیر چشمگیری در رتبه‌بندی خواهد داشت. چرا که اولا این موضوع می‌تواند به موتورهای جستجو نشان دهد که محتوای شما درباره چیست. دوما می‌تواند کاربر را ترغیب کند تا وارد سایت شما شود.

علاوه‌بر تگ عنوان، استفاده از کلمه هدف در توضیحات متا نیز موثر خواهد بود. هر چند تاثیر این مورد در سئو محتوا به اندازه تگ عنوان نیست، اما با قرار دادن کلمه کلیدی در توضیحات متا نیز می‌توانید نرخ کلیک کاربران یا همان CTR سایت خود را افزایش دهید.

2  – در لید ابتدایی متن کلمه کلیدی را جاگذاری کنید

تاثیری که کلمه کلیدی در لید اول دارد، غیر قابل انکار است. تقریبا هر کارشناس محتوایی سعی می‌کند keyword مقاله را در ابتدایی‌ترین پاراگراف وارد کند. چرا که در این صورت یک سیگنال قوی برای موتورهای جستجو از جمله گوگل ایجاد می‌شود تا کلمه کلیدی شما را شناسایی کند. بنابراین اگر به‌دنبال سئوی محتوا خود هستید، پیشنهاد می‌کنم حداقل یکبار کلمه کلیدی را در 100 کلمه اول قرار دهید.

3 – حداقل یکبار در ساب‌هدینگ از کلمه کلیدی استفاده کنید

پس از این که عنوان اصلی شما تگ H1 دریافت کرد، دیگر نباید از این تگ استفاده کنید. در واقع هر نوشته باید تنها یک تگ H1 داشته باشد. سایر تگ‌های مقالات یا همان ساب‌هدینگ‌ها به ترتیب از H2 تا H6 نوشته می‌شوند. هر چند استفاده از همه تگ‌ها کاربرد ندارد. با این حال چیزی که در تولید محتوا بر اساس سئو مهم است، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ H2 است.

4 – به اندازه کافی کلمه کلیدی را در متن وارد کنید

تکرار کلمه کلیدی یا چگالی کلمه کلیدی، یکی از چالش‌های بزرگ نویسندگان محتوا است. سوال این است که چند بار باید کیورد را در مقاله خود وارد کنیم؟ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد، اما می‌توان یک جواب کلی برای آن پیدا کرد. کلمه کلیدی باید به اندازه‌ای باشد که گوگل آن را تشخیص دهد و نباید آنقدر زیاد باشد تا مقاله دچار keyword stuffing شود. برای جلوگیری از این کار بهتر است از کلمه کلیدی مترادف استفاده کنید.

5 – از کلمه کلیدی مترادف استفاده کنید

استفاده از کلمات مترادف در سئو محتوا می‌تواند از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی و خوانایی بد محتوا جلوگیری کند. با این حال تنها فایده این موضوع به خوانایی ختم نمی‌شود. بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی مترادف باعث می‌شود تا به طور همزمان در چندین کلمه رتبه‌بندی شوید و به این ترتیب شانس شما برای جذب کاربران بیشتر خواهد شد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که گوگل رسما اعلام کرده به مقالاتی که از کلمات هم خانواده یا lsi استفاده می‌کنند، توجه بیشتری خواهد کرد.

6 – از لینک‌های داخلی در محتوای خود کمک بگیرید

یکی دیگر از فاکتورهایی که در سئوی محتوا حائز اهمیت بوده، لینک سازی داخلی است. استفاده از لینک‌های داخلی می‌تواند به گوگل در شناخت صفحات مختلف سایت‌تان کمک کند. گاهی ممکن است که خزنده‌های گوگل یک صفحه از سایت شما را ایندکس نکنند. در چنین مواقعی لینک سازی از یک صفحه ارزشمند به صفحه مدنظر می‌تواند ربات‌ها را وادار کند تا صفحه شما را بررسی کنند.

7 – لینک‌سازی خارجی را فراموش نکنید

علاوه‌بر لینک سازی داخلی، ارجاع پیوند به سایت‌های خارجی نیز مفید خواهد بود. بسیاری از افراد اهمیت لینک‌های خارجی را نادیده می‌گیرند، چرا که گمان می‌کنند ارسال لینک به سایت‌های خارجی می‌تواند ارزش سایت‌شان را کاهش دهد. این تفکر اشتباه است، چرا که اگر لینکسازی خارجی به‌درستی انجام شود، منجر به رشد کسب‌وکارتان خواهد شد. بنابراین این گزینه یکی از مهمترین اصول سئو در تولید محتوا است.

8 – آدرس URL صفحات را بهینه کنید

بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه باید آدرس صفحات سایت را بهینه کنند. با این حال رعایت دو نکته در آدرس url می‌تواند کافی باشد:

1 – کوتاه بودن آدرس

2 – حاوی کلمه کلیدی بودن

البته یک چالش دیگر برای سئوکاران و تولید کنندگان محتوای ایرانی وجود دارد، آدرس باید فارسی باشد یا انگلیسی؟ هنوز هم جواب قانع کننده‌ای برای این سوال وجود ندارد، با این حال به نظر من آدرس‌های فارسی تاثیر بهتری در سئو دارند. اما آدرس‌های انگلیسی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی جالب‌تر خواهند بود.

9 – از سایر انواع محتوا استفاده نمایید

تا به اینجا 8 فاکتور سئو محتوا را بررسی کردیم. با این حال شاید اگر به‌تازگی سایتی برای کسب‌وکارتان ساخته‌اید، نوشتن مقالات خالی نتواند چندان ایده‌ی جالب باشد. بدون شک کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، در صورت مواجهه با محتوای جذابی که هیچ عکس، صوت یا ویدیویی نداشته باشد، تعامل برقرار ‌نمی‌کنند و از سایت‌تان خارج ‌می‌شوند. این موضوع در نهایت باعث کاهش بانس ریت خواهد شد. در نتیجه بهتر است که در کنار محتوای متنی، از سایر انواع محتوا از جمله صوتی، تصویری و ویدیویی استفاده کنید.

10 – متن را از لحاظ خوانایی و اصول نگارشی چک کنید

نگارش محتوا و سایر بخش‌های آن به اتمام رسید. در واقع شما تا به اینجا موفق شدید یک محتوای مناسب برای سئو بنویسید. اما با این وجود نباید از اهمیت خوانایی مطلب خود چشم‌پوشی کنید. در این مواقع بهتر است که از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید، فعل‌های جملات را یکسان ننویسید یا از تکرار کلمات مختلف پرهیز کنید. همچنین یکی دیگر از مواردی که باید در این مرحله چک شود، عدم وجود غلط املایی و نگارشی است. برای این کار باید با قواعد دستور زبان مانند نحوه استفاده از ویرگول، یا سایر موارد آشنا باشید.

 

چگونه در رتبه یک قرار بگیریم؟

رعایت اصول سئو محتوا کار چندان سختی نیست. اما بسیاری از کسب‌وکارها پس از تولید محتوا مطابق با اصولی که گفته شد، نتیجه‌ای دریافت نمی‌کنند. ساده‌تر بگویم شاید صاحب یک برند باشید و پس از تحقیق کلمه کلیدی، ایجاد یک تقویم محتوایی و نگارش محتوای سئو شده نتوانید نتایج دلخواه خود را کسب کنید. به نظر شما مشکل کجاست؟

فراموش نکنید که اگر سایت شما به‌تازگی راه اندازی شده، زمان زیادی برای بازدهی خواهد داشت. همچنین رتبه گرفتن در کلمات پر رقابت به دلیل اتوریتی و الکسای پایین کمی سخت است. با این حال چنانچه تحقیق کلمه کلیدی را به خوبی انجام داده باشید، حتما باید روی کلمه کلیدی بلند و کم رقابت کار کرده باشید. اگر از درست بودن این پروسه اطمینان دارید، اما همچنان رتبه خوبی کسب نکردید، باید بدانید که مقاله شما برای قرار گرفتن در رتبه یک باید 3 ویژگی داشته باشد:

یونیک باشد: به عبارتی ساده، محتوای شما نباید کپی شده باشد.

ارزش خلق کند: یعنی این که بتواند برای کاربر ارزشمند و مفید باشد.

مطابق نیاز کاربر باشد: یعنی با نیازمندی و جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد.

سئو وتولید محتوا

نتیجه گیری :

سئو و تولید محتوا دو بخش اساسی در دیجیتال مارکتینگ هستند. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها می‌خواهند بدانند محتوای سئو شده چیست؟ در واقع با پیوند تولید محتوا و بهینه سازی سایت می‌توانیم به یک محتوا مطابق الگوریتم‌های موتورهای جستجو برسیم. چنانچه شما نیز می‌خواهید محتوایی تولید کنید تا در رتبه‌های برتر گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید توجه ویژه‌ای به سئو محتوا داشته باشید. در این مطلب به تولید محتوا سئو شده پرداختیم.